¡Renovamos Goteo!

Goteo ha construido una historia única en el mundo del micromecenazgo. ¿Quieres seguir formando parte de ella?

Ens quedem la Catà!

Header image
Watch video
  • Location Plaça Josep Pla i Casadevall, Girona, Espanya
1Round Remaining 40 days
Received
€ 10.125
Minimum
€ 38.000
Optimum
€ 75.500
69 Co-financiers
Channel
  • Contributing € 25

    La Ganga


    Per 25 eurets de res inscriurem per a la posteritat el teu nom en un mur de propietat col·lectiva. Podràs desgravar aquest bocí d'immortalitat a la declaració de renda.

    La teva participació pot desgravar fins al 80%! Descobreix com fer-ho AQUÍ.

    > 10 Co-financiers
  • Contributing € 50

    La Foto


    A més d'inscriure el teu nom en el mur, també et regalarem una foto xulíssima del fotoperiodista gironí Carles Palacio d'una mobilització social perquè puguis penjar-la al menjador de casa juntament amb el diploma de la Universitat i el C1 de català.

    La teva participació pot desgravar fins al 80%! Descobreix com fer-ho AQUÍ.

    > 05 Co-financiers
  • Contributing € 75

    Beguda i tapa


    Si no en tens prou amb el mural i la fotografia, per setanta-cinc euros podràs passar quan et doni la gana per l'Ateneu i et servirem una beguda i una tapa.

    La teva participació pot desgravar fins al 80%! Descobreix com fer-ho AQUÍ.

    > 01 Co-financiers
  • Contributing € 75

    La Totebag


    En una campanya de micromecenatge no hi pot faltar la totebag! Amb aquesta recompensa aconseguiràs la inscripció al mural, la foto i una bossa de mà per fardar quan vagis al mercat. Perquè el futur el construïm juntes, però en algun lloc haurem de portar les eines, no?

    La teva participació pot desgravar fins al 80%! Descobreix com fer-ho AQUÍ.

    > 07 Co-financiers
  • Contributing € 100

    La Festa


    A partir dels 100 euros la cosa comença a posar-se interessant. No és que siguem rates, és que La Caixa especula. Amb aquesta recompensa obtindràs accés VIP a la festa per celebrar que l'Ateneu s'ha convertit en una propietat col·lectiva. Això inclou vermut, dinar, concert i alguna altra cosa que ja concretarem quan arribi el moment.

    Aquesta recompensa inclou:

    • La inscripció
    • La foto
    • La bossa de mà
    • I a més, accés a la festa

    La teva participació pot desgravar fins al 80%! Descobreix com fer-ho AQUÍ.

    > 11 Co-financiers
  • Contributing € 150

    La Sòcia


    Ets d'aquelles persones que sempre diu que es farà sòcia de l'Ateneu, però mai ho fa? Aquesta és la teva oportunitat. Amb aquesta recompensa, exclusiva per a noves sòcies, obtindràs la quota del 2027.

    Aquesta recompensa inclou:

    • La inscripció
    • La foto
    • La bossa de mà
    • Accés a la festa
    • I a més, una quota anual (només noves sòcies)

    La teva participació pot desgravar fins al 80%! Descobreix com fer-ho AQUÍ.

    > 03 Co-financiers
  • Contributing € 200

    La Solidària


    Tens el cor d'or i la mà foradada? Aquesta recompensa és per a tu. Per 200 euros t'oferim, a més del que s'ha mencionat anteriorment, la íntima satisfacció d'haver participat en un projecte imprescindible per la ciutat.

    Aquesta recompensa inclou:

    • La inscripció
    • La foto
    • La bossa de mà
    • Accés a la festa
    • Quota anual (només noves sòcies)
    • I a més, un aplaudiment entusiasta quan entris a l'Ateneu

    La teva participació pot desgravar fins al 80%! Descobreix com fer-ho AQUÍ.

    > 09 Co-financiers
  • Contributing € 350

    Inversió en art


    Diversos artistes ens han cedit obres d'art per finançar la compra del nostre local. Amb aquesta recompensa rebràs un objecte exclusiu realitzat per un artista compromès amb l'Ateneu. Entre les obres hi ha pintura, joieria, ceràmica, gravat, teixit i molt més. Fes un cop d'ull al catàleg provisional!

    Inclòs en aquesta recompensa:

    • La inscripció
    • La foto
    • La bossa de mà
    • Accés a la festa
    • Quota anual (només noves sòcies)
    • I a més, una obra d'art

    La teva participació pot desgravar fins al 80%! Descobreix com fer-ho AQUÍ.

    > 06 Co-financiers
  • Contributing € 400

    L'Agermanada


    Oferim l'Ateneu a entitats i col·lectius que necessitin un espai per reunir-se o per organitzar una activitat durant el 2027. Us rebrem amb els braços oberts i us cuinarem un àpat per llepar-vos els dits.

    Lletra petita: si sou més de 30 persones us cobrarem un petit suplement.

    La teva participació pot desgravar fins al 80%! Descobreix com fer-ho AQUÍ.

    > 03 Co-financiers
  • Contributing € 500

    La Musical


    Necessiteu talent musical per animar un acte, una festa o una jornada especial? Som aquí per ajudar-vos. Amb aquesta recompensa obtindreu actuacions dels següents grups compromesos amb la cultura popular:

    • Bufant Fort
    • Xaranga Rata Barberà
    • The Must Kids
    • Glosa Girona

    Lletra petita: recompensa exclusiva per a entitats. L'actuació s'ha de concretar el 2027 i està subjecta a la disponibilitat del grups. Els desplaçaments a més de 30 quilòmetres es paguen a part. L'acte al qual participin els grups ha de ser gratuït.

    La teva participació pot desgravar fins al 80%! Descobreix com fer-ho AQUÍ.

    > 01 Co-financiers

About this project

Girona necessita espais populars

Needs Infrastructure Minimum Optimum
Entrada
Coop 57 finança el 80% de l'operació de compravenda. El 20% restant, l'entrada, l'hem de posar nosaltres.
€ 38.000
Despeses de compravenda
Les despeses de compravenda poden arribar al 15% de l'import de compravenda i impliquen: les despeses notarials, el registre de la propietat i sobretot l'Impost de Transmissió Patrimonial.
€ 28.500
Needs Task Minimum Optimum
Reformes
El nostre local necessita una reforma. Volem millorar la climatització i construir un buc d'assaig per a músics al soterrani. Amb aquests recursos aconseguirem reduir la factura energètica i disposar de més espai per acollir activitats.
€ 9.000
Total € 38.000 € 75.500
Necessary
Supplemental

General information

Després d’11 anys d’activitat i amb gairebé 300 sòcies, l’Ateneu Popular Salvadora Catà de Girona vol fer un pas endavant. Ha arribat l’hora de consolidar definitivament el nostre projecte: volem convertir el local de la plaça Josep Pla en una propietat col·lectiva al servei de la transformació social.

Comprar el local ens permetrà protegir l’Ateneu de l’especulació immobiliària i la gentrificació que afecta la ciutat i especialment el Barri Vell i el Mercadal. L’Ateneu és un espai imprescindible per a la vida associativa i no pot convertir-se en una altra botiga de bicicletes o en un espai de luxe per persones adinerades.

Amb la campanya de micromecenatge “Ens quedem la Catà” volem aconseguir els recursos necessaris per pagar l’entrada i les despeses de compravenda del local. Si aconseguim l’objectiu, podrem contractar un crèdit amb l’entitat de finances ètiques Coop57 i ens alliberarem definitivament de la dependència de Caixabank.

Main features and goals of the crowdfunding campaign

L’Ateneu Popular Salvadora Catà va néixer l’1 de maig de 2015 amb l’objectiu d’esdevenir un punt de trobada per als moviments socials de Girona. Des de la seva inauguració ha acollit centenars d’iniciatives i ha vehiculat tota mena de lluites populars que tenen en el seu horitzó un món més lliure i més just. És un espai transversal pel que fa a la diversitat de col·lectius i sòcies que en formen part i a l’hora perquè aglutina persones de totes les edats.

L’Ateneu és una infraestructura essencial per a l’organització social i ha tingut una intervenció decisiva en nombroses mobilitzacions que s’han produït a Girona els darrers anys. Les manifestacions independentistes i feministes, la denuncia del genocidi a Palestina, les accions en defensa de l’habitatge o el combat per la justícia climàtica, per posar només alguns exemples, han deixat sediments a l’Ateneu, que no només promou totes aquestes lluites, sinó que també en preserva la memòria col·lectiva.

Més enllà de l’activitat social i política, l’Ateneu és un espai de creació i difusió cultural on s’organitzen classes de ball, concerts, presentacions de llibres, projeccions de pel·lícules, trobades de glosa, exposicions, etc. L’Ateneu complementa l’oferta cultural dels equipaments municipals i ofereix un escenari informal per a músics i artistes que inicien la seva carrera. Grups de música reconeguts nacionalment com Ginestà, Rudymentari o Minibús Intergalàctic han realitzat els seus primers concerts a l’Ateneu.

A través del gimnàs La Bugadera, l’Ateneu promou la salut física i la pràctica de l’esport. El gimnàs ofereix entrenaments gratuïts d’esports de contacte en un marc lúdic, no competitiu i lliure de feixisme. En aquest aspecte, cal destacar les tres edicions de La Vetllada, una trobada de gimnasos populars d’arreu de l’Estat que se celebra el mes de maig i que compta amb desenes de participants i centenars d’espectadors.

Gràcies a la cooperativa de consum La Vessana formada per una trentena d’unitats familiars, l’Ateneu fomenta el consum ecològic i de proximitat. Cada setmana, el local es converteix en un punt de distribució d’aliments frescos elaborats per productors del país.

L’Ateneu és també un espai solidari i d'acollida de persones nouvingudes. Amb el projecte Vincles, impulsat per Omnium Cultural, oferim acompanyament a aquelles persones que volen aprendre català. I amb la Papereria oferim assessorament en estrangeria. En catàstrofes recents com la DANA del País Valencià o el terratrèmol de Turquia del 2023 l’Ateneu ha organitzat recollides d’aliments i productes de primera necessitat.

Des de la seva inauguració l’Ateneu ha establert aliances amb nombroses entitats culturals, socials i veïnals. Juntament amb altres entitats, la Catà organitza les Fires Populars de Girona, la festa major alternativa, que compta amb 26 anys d’història i aplega centenars de persones. També estem adherits a la Xarxa de Casals i Ateneus dels Països Catalans i a l’Ateneu Cooperatiu de les Terres Gironines.

L’Ateneu és, en definitiva, un espai de referència pels moviments socials i pel teixit associatiu local. Per sobre de tot, l’Ateneu és un exemple de dinamisme i inventiva de la societat civil, que una vegada més demostra que pot organitzar-se al marge de les administracions públiques i sense caure en lògiques mercantilistes.

30-fgt-asc-2023-5-6-3460.jpg 14-fgt-asc-2016-4-18-4336.jpg

Why this is important

El local de la plaça Josep Pla va estar okupat entre el 2015 i el 2017. Posteriorment vam aconseguir una cessió d’ús i el 2019, amb l’objectiu de mantenir l’activitat i evitar un desallotjament, vam firmar un contracte de lloguer que s’ha prorrogat fins l’actualitat.

Les dificultats per renovar el lloguer i l’amenaça de perdre un local cèntric en un moment d’especulació immobiliària i preus disparats ens han portat a un determini que uns anys enrere ens hagués semblat inversemblant: volem comprar el local per blindar definitivament l’Ateneu, per mantenir l'activitat associativa i popular al centre de Girona i perquè ningú, mai més, pugui amenaçar-nos amb un desallotjament.

L’Ateneu va aparèixer a rebuf del 15M i a cavall de l’onada independentista que conduiria als fets d’octubre de 2017. Des de llavors la situació política ha canviat molt. Partits obertament feixistes ocupen cada vegada més espai al Parlament i al Congrés dels Diputats. A qualsevol pantalla hi veiem un genocidi retransmès en directe. Tot això mentre el planeta s’escalfa i els algoritmes de les xarxes socials ens distreuen o ens manipulen per afavorir l’odi envers els més febles.

El context social i polític no convida a l’optimisme. Però precisament per això creiem que ara és més necessari que mai protegir l’Ateneu. Perquè si hi ha una oportunitat de pensar alternatives al model actual i vertebrar un contrapoder popular, aquesta passa necessàriament per espais com la Catà.

L’objectiu fonamental de l’Ateneu és teixir comunitat, fer que les persones es trobin, parlin i s’organitzin. I això sempre conté una potència alliberadora. A la plaça Josep Pla hi hem vist aparèixer desenes d’iniciatives: col·lectius antifeixistes, reivindicacions sindicals, plataformes contra la massificació turística, corals feministes, grups de dancehall, xarangues valencianes, biblioteques autogestionades i un llarguíssim etcètera. Volem mantenir viva la plaça i el barri.

Fins i tot en un moment tan complex com la pandèmia de Covid, l’Ateneu va ser per a moltes persones una equipament essencial per recuperar la confiança en la comunitat i el gust per la vida social que s’havia perdut durant els mesos de confinament. A l’Ateneu es demostra que la vida social creix i es desenvolupa espontàniament quan les persones disposen d’un espai on organitzar activitats al marge del poder administratiu i de les lògiques mercantilistes.

En un món cada vegada més autoritari i individualista, l’esperança resideix en espais com la Catà, on podem posar en pràctica altres maneres de relacionar-nos i des d’on podem denunciar les desigualtats i els abusos del poder. L’Ateneu és una trinxera per resistir els embats del turbocapitalisme i el feixisme, un refugi per totes aquelles persones que creuen en un món millor. Convertir-lo en una propietat col·lectiva ens permetrà transmetre aquest patrimoni a les futures generacions.

1-fgt-asc-2014-10-8-8992.jpg 13-fgt-asc-2016-4-2-pan.jpg

Team and experience

La Catà s’emmiralla en la tradició d’ateneus i cooperatives impulsades per la classe obrera catalana durant el segle XIX i principis del segle XX. En aquella època les classes populars s’organitzaven de forma autònoma per omplir el buit institucional i donar resposta a les agressions del sistema capitalista. A l’Ateneu hi trobem el mateix desig de llibertat i la mateixa desconfiança envers les institucions que en aquelles entitats històriques.

Seguint aquesta fèrtil tradició, a l’Ateneu ens hem preocupat sempre per preservar la independència de l’espai i l’horitzontalitat en la presa de decisions. Per obligació legal l’associació disposa d’una Junta Directiva, però a efectes pràctics les decisions es prenen a l’assemblea gestora o a les diferents comissions de treball. Els càrrecs de l’associació no tenen més poder ni més informació que qualsevol altra persona vinculada al projecte. Per garantir l’autonomia de l’espai, l’Ateneu rebutja les subvencions públiques i se sosté únicament gràcies a les aportacions econòmiques de les sòcies.

La decisió de negociar la compra del local és fruit d’un llarg procés de reflexió i d’aprenentatges madurats col·lectivament al llarg d’11 anys. Aquest camí l’hem traçat conjuntament totes aquelles persones que d’una manera o altra ens hem involucrat en la gestió de l’Ateneu, que és complexa i engloba àmbits molt diferents: la programació d’activitats, la gestió econòmica, la comunicació, el servei de barra, la prevenció d’agressions masclistes, els tràmits administratius... L’Ateneu no podria funcionar sense el compromís de desenes de persones que dediquen una part del seu temps al projecte.

Comprar el local de la plaça Josep Pla ens permetrà no només mantenir el projecte i les activitats que actualment es desenvolupen a l’Ateneu, sinó també transmetre una determinada forma de relacionar-nos i de concebre les relacions humanes i la vida social. Perquè l’Ateneu ha de seguir sent el que ha estat sempre: una escola de militància i un instrument per confiar a les futures generacions l’imprescindible desig de construir un món millor.

Fotografies: Toni Ferragut

5-fgt-asc-2015-5-7-2564.jpg 22-fgt-asc-2017-5-1-5575.jpg

Social commitment

Sustainable Development Goals

  • Gender Equality

    Gender equality is not only a fundamental human right, but a necessary foundation for a peaceful, prosperous and sustainable world.

  • Peace, Justice and Strong Institutions

    Access to justice for all, and building effective, accountable institutions at all levels.